Hoe restaurants het hoofd boven water houden tijdens de coronacrisis

Geplaatst op

Sinds ruim een jaar kampt Nederland, net als de rest van de wereld met de problemen en de gevolgen van het coronavirus. Er zijn musea gesloten, scholen zijn ook nog een tijdje dicht geweest en ook horecaondernemers moeten, nadat ze hun zaak zo goed mogelijk hadden ingericht met het verkleinen van de kans op besmettingen, alsnog hun deuren sluiten. Dit is natuurlijk erg vervelend voor eenieder die graag uit eten gaat en wil genieten van een lekker hapje of een drankje op een terrasje. Het is des te erger voor de mensen die werkzaam zijn in de horeca of wanneer iemand een eigen hotel, restaurant of cafetaria heeft. Voor deze mensen is het afgelopen jaar een zeer zware periode geweest waarbij er veel financiële onzekerheden bestonden. Toch zijn verschillende horecabedrijven op diverse manieren omgegaan met de beperkingen die zijn opgelegd vanuit de overheid.

Bezorgdiensten

Bijna alle restaurants en cafetaria’s hadden aan het begin van de coronacrisis vol goede moed hun restaurants en terrassen voorzien van spatschermen, anderhalve meter afstand tussen tafels en hielden de adres- en contactgegevens van de verschillende gasten bij om ervoor te zorgen dat, mocht er een uitbraak hebben plaatsgevonden, ze hun eerdere gasten kunnen contacten. Dat bleek voor de overheid uiteindelijk onvoldoende en ze besloot om de horeca niet meer open te stellen voor publiek. Dit natuurlijk met als gevolg grote verontwaardiging van diverse horecaondernemers en ook van de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. Uiteindelijk hebben de horecaondernemers zelf het heft in handen moeten nemen om hun zaak te kunnen redden. Veel restaurants en cafés deden dit door middel van het opzetten en faciliteren van thuisbezorging van hun gerechten. Dat was niet altijd eenvoudig aangezien niet elk restaurant of (eet)café zich hiervoor goed leent. Toch is het bewonderenswaardig om te zien hoe snel verschillende horecabedrijven in staat zijn geweest om de switch te maken naar bezorging. Ook is het in veel restaurants mogelijk om je bestelling op te halen, zoals bij dit steakhouse in Amsterdam.

Protest

Hoewel het protest vanuit de horecasector niet hetzelfde is als wat we van de boerenprotesten gewend zijn, was het toch een bijzondere dag. Diverse horecazaken besloten namelijk om kort geleden de deuren van hun terrassen te openen. Niet zozeer omdat ze dachten op deze dag veel te verdienen; die kans zat er namelijk niet in omdat er voldoende politie op de been was. Het was een protest om te laten zien dat er heel veel horecabedrijven zijn die hun terrassen open wilden gooien. Op dit moment is er nog weinig duidelijk over of het protest veel heeft opgeleverd. Voorlopig zijn de restaurants, cafés en hotels nog gesloten voor bezoekers, maar hopelijk kan er in de zomer, wanneer het virus mogelijk wat minder goed kan verspreiden vanwege de lagere luchtvochtigheid en lagere temperaturen, weer genoten worden van een hapje en een drankje.

Gerelateerde berichten

Voordelen van een horeca kassasysteem voor restaurants

Een efficiënt kassasysteem is van cruciaal belang voor restaurants. In een branche waar snelheid, nauwkeurigheid en klanttevredenheid hoog in het...

Lees meer

Over ons

We houden je graag op de hoogte van allerlei trends op het gebied van het restaurantwezen. Culinaire tips kun je dus zeker op deze site verwachten.

Contactgegevens

Via info @ restaurantbloemgracht.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden